آیت الله سید مرتضی میر کتولی

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید مرتضی میر کتولی

آیت الله سید مرتضی میر کتولی

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید مرتضی میر کتولی

همایش چهارم


حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در چهارمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم: 
قرآن کریم هم «عربی مبین» است و هم «علی حکیم»
به گزارش روابط عمومی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ،حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این همایش فرمودند: اگر یک فیلم یا سریال بخواهد سبقه عقلی بگیرد و در محدوده خیال باقی نماند باید فیلمسازان مذهبی و دینی معارف مورد نیاز خود را از حوزه طلب کند. 

ایشان اظهار داشتند: خدا هم خود ، هم کلام خود و کیفیت تکلم و هم مخاطبان را به خود مخاطبان در قرآن معرفی کرده است و کیفیت ارتباط متکلم و مخاطب را نیز تبیین کرده است. 

ایشان ادامه دادند: خداوند متعال قرآن را به مانند باران نازل نکردکه بر زمین بیافتد بلکه آن را به عنوان تجلی نازل کرد و آن را مانند طناب آویخت نه اینکه آن را بیندازد. 

این مرجع تقلید افزودند: قرآن کریم حبل متین آمیخته است و نه باران انداخته ، اگر خواننده به صورت صحیح با کتاب خدا در ارتباط باشد می تواند این طناب را طوری بگیرد که با گوینده رابطه داشته باشد. 

معظم له ابرازداشتند: قرآن تا آنجایی که سخن از عقل از آن در حوزه و دانشگاه می شود "عربی مبین" است اما آن جا که مربوط به قلب می شود "علی حکیم "می شود. 

استاد برجسته حوزه علمیه قم فرمودند: اگر شخصی "عربی مبین "را حفظ کند می تواند به " علی حکیم "دست یابد لذا راه بین عبد و خالق باز است منتها باید تبیین کرد که این راه چیست؟ ایشان با اشاره به اشارات حضرت باقر(ع) و حضرت صادق(ع) در مورد باز کردن قرآن و روی سر نهادن آن در لیله قدر فرمودند: 

اهمیت این سخنان در آن است که لیله القدر می تواند ما را قرآنی کند و قرآن بدون عترت قرآن نخواهد شد و به همین خاطر آن را بالای سر نهاده و به 14 تن قسم می دهیم. 

ایشان به یکی از بیانات نورانی امام علی (ع) در نهج البلاغه اشاره کردند و افزودند: برخی افراد پیامبر را نگاه کردند اما بصر نداشتند و به تعبیر عرب نگاه آنان نظر بود و رویت نبود. 

مفسر بزرگ قرآن کریم ادامه دادند: بسیاری از افراد قرآن می خوانند ، نگاه می کنند اما قرآن بین نیستند لذا اولین رسالت یک مفسر قرآن این است که اصل رویت داشته باشد. 

ایشان به تولید برخی سریال ها و فیلم ها با مضمون دینی و مذهبی اشاره کردند و افزودند: سریال امام علی(ع) صفین و جمل را معرفی می کند اما علی ابن ابیطالب را معرفی نمی کند و حوزه باید مواد اصلی ساخت این برنامه ها را تبیین کند. 

حضرت ایت الله العظمی جوادی آملی اضافه کردند: یوسف (ع) در سریال یوسف پیامبر عرضه نشد و در مقابل شاهد عرضه قصه و داستان بودیم. 

ایشان به فرمایشی از امام جعفر صادق (ع) اشاره کردند و فرمودند: اگر شما بخواهید خدا را بشناسید با اوصاف خدا نمی توانید او را بشناسید. 

ایشان ادامه دادند: اگر مشهود غایب باشد می توانیم با اوصاف او را بشناسیم اما اگر مشهود ما حاضر باشد ابتدا باید خود اورا بشناسیم و به وصف او پی ببریم. 

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه دادند: پروردگار به یوسف (ع) اعلام نکرده بود که " یوسف تویی" بلکه فرموده بود که " تو یوسف هستی" و این ها معانی هستند که باید به وسیله حوزویان به فیلم سازان و نویسندگان تبیین شوند . 

این مرجع تقلید افزودند: اگر یک فیلم یا سریال بخواهد سبقه عقلی بگیرد و در محدوده خیال باقی نماند باید معارف مورد نیاز خود را از حوزه طلب کند. 

ایشان به جریان اسلامی شدن علوم اشاره کردند و فرمودند: فردی ممکن است درس بخواند ، عالم باشد اما سارق هم باشد ، بدان معنا که خیلی ها در حوزه یا دانشگاه سال ها درس می خوانند ولی اگر علم برای آنها نبوده و مصادره ای باشد آنها سارق هستند. 

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی اضافه کردند: باید در نمازها و دعاها از خداوند بخواهیم که علم نافعه به ما بدهد و لذا علم بدون اهلبیت (ع) علم سرقتی است چون آن علم راه معرفت را برای انسان باز نمی کند. 

ایشان افزودند: متاسفانه برخی دانشمندان غرب خلقت را طرد کردند،طبیعت را جای خلقت گذاشتند و عقل را که به عنوان علم الهی چراغ است به بشر داده اند و گفته اند بشری است. 

مفسر بزرگ قرآن کریم ابرازداشتند: اگر ما قرآن را به عنوان حبل متین شناختیم که یک طرف آن عربی مبین و طرف دیگر علی حکیم است اگر دیدیم که علی حکیم دارد سخن می گوید معلوم است که قرآنی هستیم. 

گفتنی است چهارمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم با حضور 120 استاد عالی سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم برگزار شد.