-
شب اول همایش دهم
یکشنبه 21 اردیبهشتماه سال 1393 16:49
دهمین گردهمایی اساتید تفسیر قرآن حوزه های علمیه شامگاه چهارشنبه با حضور حضرت آیت الله جوادی آملی، حجج اسلام والمسلمین واعظ موسوی عضو خبرگان رهبری، مویدی رئیس مجمع عالی اساتید تفسبر قرآن کریم ، نبوی معاون تبلیغ حوزه های علمیه و اساتید برجسته تفسیر حوزه در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد. در این مراسم پس از تلاوت...
-
موضوعی جلسه 4
یکشنبه 7 اردیبهشتماه سال 1393 19:21
(معنى الآیة المعجزة فی القرآن و ما یفسر به حقیقتها) [1] و لا شبهة فی دلالة القرآن على ثبوت الآیة المعجزة و تحققها بمعنى الأمر الخارق للعادة الدال على تصرف ما وراء الطبیعة فی عالم الطبیعة و نشأة المادة لا بمعنى الأمر المبطل لضرورة العقل. معجزه در قرآن به چه معناست ؟ وچه چیز حقیقت آن را تفسیر می کند؟ هیچ شبهه ای نیست در...
-
موضوعی جلسه 3
یکشنبه 7 اردیبهشتماه سال 1393 19:20
بلاغت و فصاحت دو فن هستند: ماالفرق بینهما؛فصاحت ، صفت واقع می شود برای اسم و فعل و حرف. فصیح به کسی گویند که بتواند مسجّع ،منظّم و با اسلوب ادبیات بتواند سخن بگوید. بلاغت برای کلام است ؛بلاغت یعنی سخن گفتن به مقتضای شأن مخاطب . گاهی اوقات فصاحت و بلاغت به منظّم سخن گفتن نیست یعنی الفاظی را مثل امیرالمؤمنین چنان می...
-
موضوعی جلسه 2
یکشنبه 7 اردیبهشتماه سال 1393 19:19
********************************************* موضوع بحث:تحدی و إعجاز 5/12/1391 تحدی بمعنای معرفی کردن چون حد در اصطلاح یعنی تعریف؛محدود کردن یعنی چیزی را دورش حصار می کنند یعنی این مقدار برای ما تعریف شده.قرآن هم تحدی دارد نسبت به بسیاری از قسمتهائی که دیگران در او نمی توانند حدّی داشته باشند برای اینکه خداوند علی...
-
موضوعی جلسه 1
یکشنبه 7 اردیبهشتماه سال 1393 19:18
بسم الله الرحمن الرحیم * علامه طباطبائی درمعنای (اوکصیب من السماء) فرمودند*مثل باران شدیددرشب ظلمانی است0 چه نسبت وچه تناسبی بین این مثل(أَوْ کَصَیِّبٍ مِّنَ السَّمَاء [1] ) واین مثل(مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ نَاراً فَلَمَّا أَضَاءتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللّهُ بِنُورِهِمْ [2] )هست؟ حالابااین مثال(أَوْ...
-
ترتیبی جلسه پنجم
یکشنبه 7 اردیبهشتماه سال 1393 19:13
((و إذ واعدنا موسی أربعین لیلة ثم اتخذتم العجل من بعده و أنتم ظالمون......)) در پیرامون تفصیل نعم و ألطاف حضرت حقّ به بنی اسراءیل و گلایه ای که خداوند از آنها در کتاب مقدس نقل می کند به اینجا رسیدیم که توقُّع نمی رفت که بنی إسراءیل با دیدن آیات بینات و معجزات باهرات ؛و نجات از ءآل فرعون و این همه ألطاف ظاهر و خفیّی که...
-
ترتیبی جلسه چهارم
یکشنبه 7 اردیبهشتماه سال 1393 19:12
((وإذ واعدنا موسی أربعین لیله ثم اتخذتم العجل من بعده و أنتم ظالمون*بقره/51)) در طلیعه ی بحث به آیه ی 51 از سوره ی مبارکه ی بقره رسیدیم که در بیان أنواع نعمت ها و تفصیل نعم إلهی نسبت به بنی إسراءیل وارد شده است و تا کنون مشخص شد که سخن از یاد آوری نعمت ها هست برای کسانی که در معرض غفلت و گمراهی و تضعییع نعمت های کلان...
-
ترتیبی جلسه سوم
یکشنبه 7 اردیبهشتماه سال 1393 19:10
((و إذ فرقنا بکم البحر فأنجیناکم و أغرقنا ءال فرعون و أنتم تنظرون*بقره 50)) پیرامون آیه ی 50 از سوره ی مبارکه بقره در جلسات قبل به بخش هایی از داستان عجیب و معجزه ی باهره و حجج ظاهره ی حضرت حق نسبت به بنی إسراءیل سخن به میان آوردیم؛ البته اینکه حضرت حق آیات را برای بنی إسراءیل بازگو می کند و صحنه را دوباره برای آنها...
-
ترتیبی جلسه دوم
یکشنبه 7 اردیبهشتماه سال 1393 19:09
((و إذ فرقنا بکم البحر فأنجیناکم و أغرقنا ءال فرعون و أنتم تنظرون*بقره 50)) سخن از نعمت های بی پایان إلهی نسبت به بنی إسراءیل بود و در آیه ی 50 از سوره ی مبارکه ی بقره به تفصیل دیگری؛ یا گزارش دیگری از نعمت هایی که به بنی إسراءیل أرزانی داشته شد خدای بزرگ می پردازد که این تفصیل ماجرا و شرح نعمت هایی که به آنها إرزانی...
-
ترتیبی جلسه اول
یکشنبه 7 اردیبهشتماه سال 1393 19:08
((و إذ نجیّناکم من ءال فرعون یسومونکم سوء العذاب یذبّحون أبناءکم و یستحیون نساءکم و فی ذلکم بلاء منّ رّبکم عظیم 49* بقره)) پیرامون آیه ی 49 از سوره ی مبارکه ی بقره به عنوان گفتار پایانی این آیه دو مطلب را خدمت سروران عزیز تذکر بدهم و بحث را در مورد این آیه خاتمه دهیم . پیرامون آیه ی 49 که سخن از نجات بنی إسراءیل از آل...
-
تفسیر موضوعی 3 (تاریخ 1391/10/02)
شنبه 23 فروردینماه سال 1393 19:22
جلسه 2/10/1391 استاد: آقای میرکتولی اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم " الصَّابرِِین وَ الصَّادِقِینَ وَ الْقَانِتِینَ وَ الْمُنفِقِینَ وَ الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحَار" @ بعداز آنی که در آیات گذشته وضعیت اعتقادی کافران وسخن و اعمال آنان و خزی دنیا و آخرت آنان ذکر شد آنگاه در نقطه مقابل...
-
تفسیر موضوعی 2 (جلسه 1391/10/03)
شنبه 23 فروردینماه سال 1393 19:19
جلسه 3/10/1391 استاد: آقای میرکتولی أعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم بسم الله الرّحمن الرّحیم * الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا ءَامَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ- الصَّابرِِینَ وَ الصَّادِقِینَ وَ الْقَانِتِینَ وَ الْمُنفِقِینَ وَ الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحَار [1] بعد از آنی که...
-
تفسیر موضوعی
شنبه 23 فروردینماه سال 1393 19:13
اِنَّ الدِّین َعِندَاللَّهِ الْاسْلَام ُوَمَا اخْتَلَفَ الَّذِین َأُوتُواْ الْکِتَابَ إِلَّا مِن بَعْد ِمَاجَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیَا بَیْنَهُم ْوَمَن یَکْفُرْبَِایَاتِ اللَّهِ فَإِنّ َاللَّهَ سَرِیعُ الحِْسَاب(19) آیه 19 ازسوره مبارکه آل عمران دارای سه فصل است: فصل اول : دین درپیشگاه حضرت حق به عنوان دین مقبول و دین...